سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان خانگی نیش زنبور عسل

شاید با عدم حضور در فضاهای باز جنگلی یا طبیعت، تصور کنید که به طور کلی از نیش زنبور در امان هستید، اما گاهی حتی با باز کردن پنجره منزل خود، به ناگاه سوزش آن را حس کرده و طعم نیش زنبور را می چشید! در این شرایط لازم است که با شناخت درمان خانگی نیش زنبور و روش رفع آن، برای کاهش التهابات، بلافاصله اقدام کنید. جهت کسب آگاهی کافی از درمان خانگی نیش زنبور در ادامه با دکتر هانی همراه باشید.

درمان خانگی نیش زنبور عسل

اگر زنبوری که به شما نیش زده است، از نوع زنبور زرد باشد؛ با درد بیشتری از جانب نیش آن روبرو خواهید بود. در ابتدا تورم و خارش به سراغ شما آمده و پس از آن نیز درد و التهاب زیادی را در محل نیش تجربه خواهید کرد. به یاد داشته باشید که پیش از هر کاری باید به کمک یک موچین یا وسیله ای شبیه به آن، نیش زنبور را از پوست خود خارج سازید. (البته اگر نیش زنبور در آن به جای مانده است(

به هر ترتیب در صورت رخ دادن این اتفاق، می توانید از روش های زیر برای درمان خانگی آن استفاده کنید:

استفاده از عسل

شاید عجیب به نظر برسد، اما خرید عسل طبیعی به عنوان فرآورده مستقیم زنبور، خود یکی از موارد درمان خانگی نیش زنبور عسل محسوب می شود. عسل دارای آنزیم هایی است که بلافاصله سم ناشی از نیش زدگی را از بین می برد. با قرار دادن مقداری عسل روی محل نیش زدگی زنبور و زمان دادن به آن برای 20 تا 30 دقیقه، می توانید سوزش، التهاب و خارش را از بین برده و کمک فوری به نیش زدگی خود نمایید.

جوش شیرین

یکی از نخستین روش های درمان نیش زنبور، استفاده از جوش شیرین است. خاصیت قلیایی جوش شیرین، می تواند بلافاصله خارش و سوزش و درد ناشی از نیش خوردگی زنبور را برطرف سازد. برای این منظور کافی است که به اندازه نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در مقداری آب مخلوط کرده و به یک فرم خمیری برسید. سپس این خمیر را روی محل نیش زدگی قرار داده و بگذارید تا 15 دقیقه بماند. پس از آن خمیر را پاک کرده و محل را با آب ولرم شستشو دهید.

درمان خانگی نیش زنبور عسل با سرکه

اگر می خواهید خیلی زود سم نیش زنبور را از بین ببرید، به شما توصیه می کنیم که به سراغ سرکه سیب یا سرکه سفید بروید. کمی پنبه را به یکی از این سرکه ها آغشته کرده و بر محل نیش زدگی قرار دهید. قرار گرفتن 10 دقیقه ای پنبه سرکه ای در محل نیش زنبور، باعث بیرون کشیدن سم آن شده و بلافاصله التهاب و درد از بین می رود.

استفاده از کمپرس سرد

بلافاصله پس از نیش زنبور از کمپرس سرد روی آن استفاده کنید. این کمپرس می تواند التهاب نخستین ناشی از نیش زنبور را کاهش داده و التیام بخش باشد. برای این منظور می توانید یک تکه پارچه تمیز را در آب بسیار سرد قرار داده و یا آن را در میان قطعات یخ گذاشته و سپس روی محل نیش زدگی قرار دهید. لازم است که برای گرفتن نتیجه التیام بخش، چندین بار این عمل را تکرار کرده و به محض از دست دادن سردی لازم پارچه، دوباره آن را در یخ یا آب سرد فرو ببرید.

نکته: همین طور اگر تحمل سرمای زیاد روی پوست خود را دارید، خوب است که از یک تکه یخ که داخل تنظیف یا پارچه ای تمیز قرار داده اید، روی محل نیش زدگی استفاده نمایید.

درمان خانگی نیش زنبور عسل

درمان خانگی نیش زنبور عسل با پیاز

یک عدد پیاز را برش داده و روی محل نیش زدگی قرار دهید. با گذشت چیزی بین 10 تا 15 دقیقه، متوجه رفع سوزش و التهاب خواهید شد. سپس پیاز را برداشته و محل نیش زدگی زنبور عسل را با آب ولرم شستشو دهید.

قرص آسپرین

اگر در منزل به قرص آسپرین دسترسی دارید، دو عدد قرص را به خوبی پودر کرده و با کمی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. سپس این خمیر را در محل نیش زدگی زنبور عسل قرار داده و اجازه دهید برای چیزی بین 15 تا 20 دقیقه بماند. پس از آن خمیر آسپرین را برداشته و محل را با آب ولرم بشویید. این خمیر سوزش، التهاب و درد را تا حدود زیادی برطرف خواهد کرد.

استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای آنتی سپتیک بسیار قوی بوده و باعث می شود که بلافاصله سم ناشی از نیش زنبور از بین رفته و خارش آن التیام یابد. این روغن را در محل نیش زدگی مالیده و اجازه دهید برای دقایقی باقی بماند.

قرار دادن گوشت قرمز در محل نیش خوردگی

اگر یک تکه گوشت قرمز را برای 20 تا 30 دقیقه در محل نیش خوردگی قرار دهید، آنزیم های موجود در آن سم نیش زنبور را از بین برده و سوزش و خارش را کاهش می دهند.

استفاده از سیر

همچنین شما می توانید به راحتی از طریق قرار دادن برش های سیر یا سیر رنده شده در محل نیش زنبور، اثر التهابی و خارش آن را تسکین داده و زهر را خارج کنید. به یاد داشته باشید که قرار دادن سیر نباید بیش از 2 تا 3 دقیقه طول بکشد، زیرا ممکن است پوست شما آسیب ببیند.

درمان خانگی نیش زنبور عسل با خمیر دندان

اگر خمیردندان بی رنگ یا همان سفید در منزل دارید، پس از نیش زدگی زنبور، مقداری از آن را در محل نیش قرار دهید. این لایه خمیردندان کمک می کند تا سم نیش زنبور از بین رفته و التهابات شما کاهش یابد. البته احتمالا نیاز به تکرار این کار برای چند مرتبه را خواهید داشت.

شستشو با صابون معمولی

اشتباه نکنید! صابون های معطر نه تنها به شما در این مورد کمکی نخواهند کرد، بلکه بدتر موجب التهاب و سوزش یا خارش پوست شما خواهند شد. بنابراین اگر می خواهید از روش شستشو با صابون برای درمان خانگی نیش زنبور عسل کمک بگیرید، باید به سراغ صابون های معمولی و بدون عطر بروید. با این شستشو به کمک آب ولرم یا سرد، التهاب محل نیش زدگی زنبور به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد و پس از آن فرصت دارید که از روش های دیگر نیز برای درمان آن بهره مند شوید.

به کار بردن ژل گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا همیشه به عنوان یک گیاه محافظ پوست و التیام بخش مشکلات پوستی شناخته شده است و نیش زدگی زنبور عسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما می توانید از ژل گیاه آلوئه ورا استفاده کرده و یا خود آن را برش زده و روی محل نیش زدگی زنبور عسل قرار دهید. زنبور عسل خواص زیادی برای درمان عفونت رحم دارد. به جز این ها استفاده از روغن اسطوخودوس، چای سبز، بادرنجبویه، حنا، ذغال فعال و غیره را نیز در مراتب اثربخشی بعدی پیشنهاد می کنیم.

سخن پایانی

توجه نمایید که اگر چه روش های فوق برای درمان خانگی نیش زنبور پیشنهاد شدند، اما لازم است که شما در صورت مشاهده واکنش های شدید آلرژیک چون تنگی نفس، متورم شدن زبان، حالت تهوع و استفراغ، مشکل در بلغ و غیره؛ بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: درمان خانگی نیش زنبور